Ara fa poc més d’una setmana, el diumenge 16 de desembre, TV3 va organitzar una nova edició de
Per
contra, la Marató
per la Pobresa organitzada el mes de maig per recollir diners per les entitats
socials va recollir quatre milions i mig d’euros, la quantitat més baixa de
totes les edicions realitzades entre el 2007 i el 2012, els anys de la crisi,
segons la informació recollida a la pàgina web Les recaptacions de la Marató de
TV3 - Televisió de Catalunya
En
un 2012 que s’ha convertit, de moment, en l’any més dur pel que fa a l’impacte
de la crisi, la Marató dedicada a la lluita contra el càncer ha batut tots els
rècords. Sens dubte perquè el càncer és la primera causa de mort entre els
catalans i tots l’hem viscut de prop. També perquè li pot tocar a tothom. Es
calcula que un de cada tres homes i una de cada cinc dones patirà un tumor al
llarg de la seva vida.
Per contra, en el moment més àlgid dels índexs d’exclusió social, la Marató dedicada a lluitar contra la pobresa punxa significativament.
Entre
els motius triats per explicar la diferència es va parlar d’unes dates que no
eren les habituals, lluny del Nadal i d’una organització que va disposar de
menys temps de l’acostumat. Sens dubte, totes elles certes, però no suficients
per explicar la baixada en els índexs de solidaritat. N’hi d’altres que al meu
parer explicant la davallada.
Una
de les claus de l’èxit de la Marató es aconseguir que els espectadors i donants
entenguin i coneguin el patiment de les persones afectades per la malaltia o la
discapacitat objecte del programa i això els impulsi a aportar diners. Seria
l’activació del mecanisme de la solidaritat, del “entenc el que està passant i em poso al seu costat”.
L’altra
clau rau en trobar la manera que el públic es posi a la pell dels afectats. Si
observem les dades, comprovem que les edicions amb més recaptació han estat les
del càncer, ictus, cor i accidents; és a dir, les més clarament vinculades al “em podria passar a mi”.