dilluns, 6 de març del 2017

Cooperatives i contractació pública

Publicat a:


Les dades ens indiquen que una part important de l’activitat empresarial de les cooperatives es centra en la gestió de serveis públics, a partir les diferents modalitat de contractació i concertació. Aquest fet global és especialment significatiu en sectors concrets com el de l’atenció a les persones. 

Darrerament estem assistint a una actualització i re-definició dels conceptes vinculats a la relació entre administracions i gestors en la contractació pública. Per una banda, les noves formes i propostes polítiques proposen revisar el concepte clàssic de cooperació pública-privada i treballa a partir del que s’ha anomenat col·laboració pública-social o, en alguns casos, col·laboració pública-cooperativa. I per l’altra, la influència d’algunes directives europees referides a la matèria, estan afavorint una certa re-orientació de la contractació pública com a eina per potenciar models empresarials i de gestió vinculats a l’economia social.

Aquests darrers anys les cooperatives han fet, en el marc de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, un important esforç per enfortir tots els aspectes vinculats a aquests qüestió. Presentem en aquest article dues de les accions més representatives, impulsades amb el doble objectiu de donar compliment a l’objectiu missional de treballar amb les administracions públiques per donar resposta a les necessitats socials i posicionar alhora el model empresarial cooperatiu com un dels referents en la contractació pública.


ValorSocial.coop

Avui en dia ningú posa en dubte el valor diferencial de les cooperatives: un model empresarial que posa a la persona per sobre del capital i que ens permet avançar en la construcció d’una economia més justa i solidària. Però a l’hora d’argumentar i posar xifres a aquesta aportació de valor, moltes vegades ens trobem que no disposem de dades concretes: sabem explicar el que fem i com ho fem, però ens costa explicar el que aconseguim.

És per això que la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya va impulsar l’any 2016 un procés participatiu destinat a crear un model que ajudés a mesurar el valor social que generen les cooperatives, el seu impacte social, econòmic i ambiental. Era la manera de demostrar a la societat que les cooperatives estem multiplicant els recursos que rebem, generant valor a tots els nostres grups d’interès: persones treballadores i sòcies, clients, administracions públiques, comunitat local i societat,...

El procés impulsat per la Federació, va culminar amb el disseny i implantació d’un sistema de càlcul de l’impacte de les cooperatives que permet a totes les empreses federades:

§  Conèixer (identificar i mesurar) les activitats que estem realitzant i els seus resultats: canvis que produeixen sobre els diferents grups d'interès
§  Comunicar dins de l‘organització: cada persona de l‘organització contribueix a generar aquests canvis aportant valor
§  Demostrar i argumentar davant les administracions i inversors que els diners que aporten no és una despesa, sinó una inversió (gestió responsable)
§  Explicar-ho a la societat

Disposem així d’un model propi, així com d’una plataforma on-line que permet que les cooperatives puguin realitzar el seguiment dels diferents indicadors, comparar-se al llarg del temps i amb entitats similars. A més, ens permet obtenir una informació agregada del valor global que aporten les cooperatives de treball a Catalunya.

Però més enllà de la importància que aquesta eina té per mesurar el nostre impacte social i retorn econòmic, entenem que serà important per alguns aspectes clau que tenen molt a veure amb el paper de les cooperatives en la gestió de serveis públics:

§  Per tenir dades agregades de sector. L’avaluació és una eina clau que permet incrementar la transparència, la confiança i l’eficiència de les entitats
§  Per generar confiança, de cara a la societat i els principals contractants
§  Per identificar estalvis i sinergies que les cooperatives aporten a la societat i que siguin reconegudes per les administracions contractants
§  Per diferenciar-se respecte altres models mercantils, en els que pot prevaler l’eficiència econòmica
§  Com a estratègia davant el context actual, amb ingressos decreixents i necessitats socials creixents


Fa ja més de vint anys que la Sectorial d’Iniciativa Social de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya va decidir vehicular la seva tasca d’incidència de la mà de les altres entitats del tercer sector social, participant activament en les plataformes representatives i treballant de manera conjunta en defensa dels interessos del sector dels serveis d’atenció a les persones.

Un dels aspectes estratègics en aquesta incidència es de fa un temps el dels models de col·laboració pública-social, relació en la que el tercer sector es reivindica com a aliat estratègic de les administracions en aquest àmbit d’activitat. Des de la premissa “del què fem,” i “del com ho femLa Confederació Empresarial del Tercer Sector ha elaborat el document “
Cap a un model de col·laboració pública-social en la provisió de serveis d’atenció a les persones: visió i propostes del Tercer Sector”, un text que vol contribuir a visualitzar i explicar, més i millor, el valor d’aportació de les cooperatives d’iniciativa social i les altres entitats del tercer sector.

El què fem està clar: gestionem serveis, fonamentalment de titularitat pública, en diferents àmbits d’activitat com per exemple el lleure educatiu i sociocultural, l’atenció domiciliària, l’educació infantil, la intervenció social amb infants, joves, famílies i altres col·lectius en risc d’exclusió social, la discapacitat física, la discapacitat intel·lectual, la salut mental, la gent gran o l’atenció precoç, entre d’altres.

Però, com ho fem? Doncs des de la no lucrativitat i la reinversió dels beneficis en la millora dels serveis i de la comunitat; amb vocació de transformació social, potenciant un desenvolupament econòmic i social sostenible; des d’una contrastada trajectòria, amb organitzacions especialitzades i professionals altament qualificats; també amb vocació de servei públic i per tant, des de la coresponsabilitat amb la ciutadania i la defensa dels drets socials; amb el compromís de generar una ocupació de qualitat, equitat en la redistribució de la riquesa i promoció d’un mercat laboral integrador; amb una demostrada capacitat de generar respostes innovadores a necessitats complexes; i també amb un clar compromís amb l’acció comunitària, ben arrelats al territori i practicant el treball en xarxa.

Aquest valor diferencial del Tercer Sector Social i la voluntat de no ser un proveïdor més és el que proposa el document. Apostant per un nou model de col·laboració entre l’Administració i el Tercer Sector que permeti assegurar la qualitat i l’eficiència dels serveis públics d’atenció a les persones; un model basat en el diàleg i la coresponsabilitat; un model que, d’acord amb la legalitat, representi una aliança estratègica per assolir uns objectius compartits: garantir que les activitats tenen un efecte positiu en la vida de les persones, assegurar l’eficiència dels recursos públics i potenciar el retorn econòmic i social de la inversió.

Un document, en resum, que vol esdevenir una proposta al nostre govern i als nostres ajuntaments per construir de manera conjunta un model català de col·laboració en la gestió dels serveis a les persones.