Les dades ens indiquen
que una part important de l’activitat empresarial de les cooperatives es centra
en la gestió de serveis públics, a partir les diferents modalitat de
contractació i concertació. Aquest fet global és especialment significatiu en
sectors concrets com el de l’atenció a les persones.
Darrerament estem
assistint a una actualització i re-definició dels conceptes vinculats a la
relació entre administracions i gestors en la contractació pública. Per una
banda, les noves formes i propostes polítiques proposen revisar el concepte
clàssic de cooperació pública-privada i treballa a partir del que s’ha anomenat
col·laboració pública-social o, en
alguns casos, col·laboració pública-cooperativa.
I per l’altra, la influència d’algunes directives europees referides a la
matèria, estan afavorint una certa re-orientació de la contractació pública com a eina per potenciar models
empresarials i de gestió vinculats a l’economia social.
Aquests darrers anys les cooperatives han fet, en el marc
de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, un important esforç
per enfortir tots els aspectes vinculats a aquests qüestió. Presentem en aquest
article dues de les accions més representatives, impulsades amb el doble
objectiu de donar compliment a l’objectiu
missional de treballar amb les administracions públiques per donar resposta
a les necessitats socials i posicionar alhora el model empresarial cooperatiu com un dels referents en la
contractació pública.
ValorSocial.coop
Avui en dia ningú posa en dubte el valor diferencial de
les cooperatives: un model empresarial que posa a la persona per sobre del
capital i que ens permet avançar en la construcció d’una economia més justa i
solidària. Però a l’hora d’argumentar i posar xifres a aquesta aportació de
valor, moltes vegades ens trobem que no disposem de dades concretes: sabem explicar el que fem i com ho fem,
però ens costa explicar el que aconseguim.
És per això que la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya va impulsar l’any 2016 un procés participatiu destinat a crear un model que ajudés a mesurar el valor social que generen les cooperatives, el seu impacte social, econòmic i ambiental. Era la manera de demostrar a la societat que les cooperatives estem multiplicant els recursos que rebem, generant valor a tots els nostres grups d’interès: persones treballadores i sòcies, clients, administracions públiques, comunitat local i societat,...
El procés impulsat per la Federació, va culminar amb el disseny i implantació d’un sistema de càlcul de l’impacte de les cooperatives que permet a totes les empreses federades:
§ Conèixer (identificar i mesurar) les activitats que estem
realitzant i els seus resultats: canvis que produeixen sobre els diferents
grups d'interès
§ Comunicar dins de l‘organització: cada
persona de l‘organització contribueix a generar aquests canvis aportant valor
§ Demostrar i argumentar davant les
administracions i inversors que els diners que aporten no és una despesa, sinó
una inversió (gestió responsable)
§ Explicar-ho a la societat
Disposem així d’un model propi, així com d’una plataforma
on-line que permet que les cooperatives puguin realitzar el seguiment dels
diferents indicadors, comparar-se al llarg del temps i amb entitats similars. A
més, ens permet obtenir una informació
agregada del valor global que aporten les cooperatives de treball a
Catalunya.
Però més enllà de la importància que aquesta eina té per mesurar el nostre impacte social i retorn econòmic, entenem que serà important per alguns aspectes clau que tenen molt a veure amb el paper de les cooperatives en la gestió de serveis públics:
§ Per tenir
dades agregades de sector.
L’avaluació és una eina clau que permet incrementar la transparència, la
confiança i l’eficiència de les entitats
§ Per generar confiança, de cara a la societat
i els principals contractants
§ Per identificar estalvis i sinergies que
les cooperatives aporten a la societat i que siguin reconegudes per les
administracions contractants
§ Per diferenciar-se respecte altres models
mercantils, en els que pot prevaler l’eficiència econòmica
§ Com a estratègia davant el context actual, amb
ingressos decreixents i necessitats socials creixents

Un dels aspectes estratègics en aquesta incidència es de fa un temps el dels models de col·laboració pública-social, relació en la que el tercer sector es reivindica com a aliat estratègic de les administracions en aquest àmbit d’activitat. Des de la premissa “del què fem,” i “del com ho fem”, La Confederació Empresarial del Tercer Sector ha elaborat el document “Cap a un model de col·laboració pública-social en la provisió de serveis d’atenció a les persones: visió i propostes del Tercer Sector”, un text que vol contribuir a visualitzar i explicar, més i millor, el valor d’aportació de les cooperatives d’iniciativa social i les altres entitats del tercer sector.
El què fem està
clar: gestionem serveis, fonamentalment de titularitat pública, en diferents
àmbits d’activitat com per exemple el lleure educatiu i sociocultural,
l’atenció domiciliària, l’educació infantil, la intervenció social amb infants,
joves, famílies i altres col·lectius en risc d’exclusió social, la discapacitat
física, la discapacitat intel·lectual, la salut mental, la gent gran o
l’atenció precoç, entre d’altres.
Però, com ho fem?
Doncs des de la no
lucrativitat i la reinversió dels beneficis en la millora dels serveis
i de la comunitat; amb vocació de transformació
social, potenciant un desenvolupament
econòmic i social sostenible; des d’una contrastada trajectòria, amb organitzacions especialitzades i
professionals altament qualificats; també amb vocació de servei públic i per tant, des de la
coresponsabilitat amb la ciutadania i la defensa dels drets socials; amb
el compromís de generar una
ocupació de qualitat, equitat en la redistribució de la riquesa i promoció
d’un mercat laboral integrador; amb una demostrada capacitat de generar respostes innovadores a necessitats complexes;
i també amb un clar compromís amb
l’acció comunitària, ben arrelats al territori i practicant el treball en
xarxa.
Aquest valor diferencial del Tercer Sector Social i la
voluntat de no ser un proveïdor més és el que proposa el document. Apostant per
un nou model de col·laboració entre l’Administració i el Tercer Sector que
permeti assegurar la qualitat i
l’eficiència dels serveis públics d’atenció a les persones; un model
basat en el diàleg i
la coresponsabilitat; un model que, d’acord amb la legalitat,
representi una aliança estratègica
per assolir uns objectius compartits: garantir que les activitats tenen un
efecte positiu en la vida de les persones, assegurar l’eficiència dels recursos
públics i potenciar el retorn econòmic i social de la inversió.