dimecres, 22 de juny del 2016

Remunicipalitzacions

 

Durant els darrers mesos han aparegut diferents notícies relacionades amb processos de remunicipalització per part d’alguns ajuntaments, de serveis educatius i socials que fins ara han estat gestionats per entitats del Tercer Sector Social. Parlem, per exemple, d’escoles bressol o de serveis d’atenció a les dones. Aquests processos de recuperació o d’internalització de serveis ha generat preocupació, inquietud i desencís en el sector. I si bé s’entén que l’estratègia de recuperació dels serveis públics de gestió externalitzada és una opció política legítima, des del Tercer Sector Social no es comparteixen molts dels arguments que s’estan fent servir per justificar aquest model.

L’externalització de serveis des d’un model de col·laboració entre les administracions públiques i la iniciativa social no és en cap cas una privatització: les entitats socials gestionen serveis d’atenció a les persones amb clara vocació de servei públic i la gestió indirecta no implica en cap cas una renúncia a la titularitat pública d’aquests. Com a sector històricament estratègic en el disseny, la implementació i la gestió d’aquests serveis, no tenir en compte ni la visió ni l’impacte d’aquesta opció és una manca de reconeixement a la trajectòria, expertesa i valor d’aportació del Tercer Sector en el desenvolupament de polítiques socials el nostre país.


Per altra banda, sobte que ajuntaments que estan impulsant una potent  política de foment de l’economia social, duguin a terme aquestes estratègies de remunicipalització que impliquen limitar l’activitat d’organitzacions que a través de models propis de l’economia social (associacions, cooperatives d’iniciativa social i fundacions) generen activitat econòmica i ocupació en un sector estratègic com és el sector de serveis d’atenció a les persones. Tal com s’ha manifestat repetidament, el Tercer Sector Social defensa un determinat model de col·laboració público-social en la provisió d’aquests tipus de serveis. Un model que es desenvolupi des de la no lucrativitat i des d’una perspectiva d’inversió social, buscant en tot moment l’eficiència dels recursos públics destinats a aquesta tipologia de serveis; i revertint-ne l’impacte i els beneficis en els propis serveis, col·lectius i comunitat.

Tampoc comparteixo l’argument que diu que la remunicipalització representarà una millora directa en la qualitat dels serveis. Cal analitzar aquesta afirmació detalladament en termes de costos-beneficis i, en tot cas, si del què es tracta és de millorar les condicions laborals dels professionals, recordar que l sector fa temps que reclama una contractació pública que vetlli tant per la qualitat dels serveis com per garantir les condicions laborals dels treballadors i treballadores. A més, afirmar que la gestió amb personal públic millora la qualitat és menystenir la tasca de centenars de professionals amb anys d’experiència.

En la definició de l’externalització cal tenir clar que les condicions de les professionals han de ser semblants a la d’altres que són contractades directament per les administracions. I això depèn només de que l’ajuntament corresponent creï el servei amb unes bones condicions econòmiques i de gestió que ho possibilitin. L’experiència de les entitats socials catalanes que gestionen serveis de titularitat pública permet afirmar que són les condicions d’externalització les que determinen la qualitat del servei i per tant, que l’externalització no és negativa per ella mateixa, sinó que és l’òrgan contractant el que té la responsabilitat de definir com vol que sigui prestat aquest servei.

Em preocupa, finalment, el greu perjudici que la remunicipalització de serveis pot representar per les organitzacions socials que fins al moment prestaven aquests serveis, més quan estem constatant que els ajuntaments no estan en disposició de garantir la subrogació de les plantilles. Aquest fet implica un doble greuge: un primer, pels professionals que veuen perillar els seus llocs de treball; i un segon, per les entitats que, davant la pèrdua del servei per una decisió estrictament política, hauran de fer front a les indemnitzacions per l’acomiadament del personal.

Cal un diàleg seriós i en profunditat entorn l’estratègia de remunicipalització de serveis d’atenció a les persones i l’impacte per les entitats de l’economia social de les nostres ciutats i pobles. És hora de compartir i clarificar posicionaments, analitzar la complexitat de la situació amb la rigorositat que requereix i, sempre que sigui possible, explorar vies de col·laboració per tal de minimitzar-ne l’impacte en el sector.