divendres, 30 d’abril del 2021

Editorial: Cap a un canvi de paradigma pensant en les persones.

 




No estic acceptant les coses que no puc canviar,
estic canviant les coses que no puc acceptar.”
Angela Davis (activista i política)


Passen les setmanes i seguim sense Govern efectiu. Esperem que ben aviat els nostres polítics escoltin el clam dels diferents sectors econòmics i socials sobre la necessitat de tenir-lo ja per activar totes les polítiques necessàries per fer front a les greus crisis que ens afecten.

Des del Tercer Sector Social, com ja sabeu, esperem disposar d’interlocutors per començar a treballar, entre molts altres temes, el triple marc legislatiu que ha de transformar la relació del sector amb les administracions públiques: Llei d’Economia Social i Solidària, Llei d’Acció Concertada per la gestió de serveis públics d’atenció a les persones i Llei del Tercer Sector Social.

La Llei d’Acció Concertada serà la que permetrà avançar de manera definitiva cap a la millora de la qualitat dels serveis i la seva desmercantilització, posant a les persones al centre de l’acció. Diferents elements ens indiquen la ferma voluntat d’avançar de manera valenta cap aquí. Més enllà dels compromisos electorals de la darrera campanya i de les declaracions durant els procés de negociació per la constitució del nou Govern, des que el desembre del 2017 La Confederació va presentar la primera proposta d’articulat de llei han passat moltes coses:

-          Les Bases de la llei d’economia social i solidària. Impuls d’un marc normatiu que reconegui l’economia social i solidària i la seva voluntat per transformar l’economia, d’octubre del 2020, recull a l’apartat “Impuls de nous mecanismes de col·laboració pública, social i comunitaria” el següent: Les organitzacions de l’ESS que treballin en l’àmbit del servei d’atenció a les persones de caràcter social de titularitat pública hauran de tenir la consideració d’entitats sense ànim de lucre segons la legislació vigent. També podran gestionar aquesta tipologia de serveis altres organitzacions que, encara que no siguin a priori formes empresarials tradicionals de l’ESS, compleixin els principis i els valors que defineixen les organitzacions de l’ESS, així com els requisits que preveu la Llei per acreditar-se com a tal. En aquest cas, hauran de recollir estatutàriament la no distribució de dividends i la seva destinació a l’objectiu social, amb els límits màxims que la normativa permeti segons la seva forma jurídica. 

 -          El mandat del Parlament de Catalunya perquè el Govern aprovi, en el termini de dos anys, un projecte de llei per a revisar el marc regulador de la gestió concertada de naturalesa no contractual per a la prestació de serveis de caràcter social (disposició final segona de la Llei 5/2020, del 29 d'abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient).

 -          La regulació del concert social que va desenvolupar el propi Govern de a Generalitat de Catalunya a través del Decret 69/2020, de 14 de juliol, d'acreditació, concert social i gestió delegada en la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública.

 -         L’Acord per una Catalunya Social signat amb la Generalitat de Catalunya el Juliol del 2020 i que recull explícitament el compromís per elaborar la Llei d’Acció Concertada.

Mentre esperem al Govern, des de La Confederació estem treballant en la revisió i actualització del document de proposta. Esperem tenir-lo enllestit i fer-lo públic durant les properes setmanes. I paral·lelament a la incidència política, no oblidarem la necessitat de continuar explicant el contingut de la nostra proposta al conjunt de la societat i buscar complicitats amb tots els agents socials implicats.