dilluns, 24 de juliol del 2017

És quan triomfa la democràcia que ens fem més forts

Publicat a:






Mesos enrere reflexionava en aquest mateix diari sobre La salut de les organitzacions. Deia llavors: “L’entitat sana és la que fonamenta el seu funcionament en la confiança i el respecte entre els seus membres. L’òrgan de govern i l’assemblea, si correspon, han de funcionar sota aquestes paràmetres. Això no vol dir que no hi pugui haver desacords, dissensions o fins i tot conflictes. Però justament la resolució dels mateixos només arribarà si la organització és forta als nivells esmentats”.

A vegades sorgeixen situacions de conflicte a les nostres entitats representatives, ja sigui a les federatives de segon nivell o a les plataformes de tercer nivell. El caràcter participatiu i democràtic del tercer sector és el que permet, la majoria dels cops, fer-ne front amb èxit i sortir-ne més forts. La participació i la democràcia interna són elements cabdals en organitzacions tan plurals i diverses com les nostres. Les visions diferents en qualsevol aspecte, així com la pluralitat d’opinions, fins i tot oposades, mai hauria de ser un problema, ans al contrari, ha de ser motiu d’enriquiment, de complementarietat i de percepció de que la realitat és molt més ample i extensa que la visió personal de cadascú. Per tant, les opinions divergents no són mai la causa del conflicte. Ara bé, per tal d’afavorir que els debats promoguin el coneixement i l’aprenentatge continuo de l’organització, s’han de donar les condicions. Cal en aquest sentit, que existeixin els espais de confiança i respecte necessaris, impulsats i garantits des del lideratges corresponents. Lideratges que també han d’assegurar que els debats es facin de manera responsable, evitant els insults, els atacs personals o les amenaces.

La participació dels membres, el respecte als òrgans de govern i el compliment dels acords presos són la base de la democràcia de les organitzacions. Quan a una de les nostres entitats es produeixen disfuncions en aquests aspectes, disposem dels mecanismes per corregir i esmenar. És llavors quan l’òrgan de govern i l’assemblea prenen força i poden utilitzar les eines democràtiques de les que disposen per mirar de resoldre els problemes. A través d’aquests mecanismes es pot fer front a situacions no desitjades, però de les que el nostre sector no està lliure de patir, en tant que organitzacions formades per entitats i persones amb interessos diversos i complexes. Podem resoldre així els problemes derivats de la manca de transparència, l’ús dels mitjans de les entitats com a eina de promoció personal o defensa d’interessos particulars, la pèrdua de confiança en els dirigents o l’incompliment d’acords presos a l’òrgan de govern o a l’assemblea. L’èxit d’aquests processos ens permet allunyar del tercer sector pràctiques vinculades als pitjors hàbits de la mala política, que haurien de ser alienes a la nostra cultura democràtica.


Les opcions que ens donen el marc legal, els propis estatuts i reglaments o l’assemblea com a màxima expressió de la democràcia interna per resoldre els conflictes, són eines democràtiques que no han de crear recels. Votar quan no es pot arribar a acords per consens és radicalment democràtic, com també ho són els vot de censura, el vot de confiança, la dimissió o l’avançament d’eleccions. De fet, per sorprenent que sigui, sovint hem de recordar dins de les nostres organitzacions que votar és la base de la democràcia.
A més, quan utilitzem les eines democràtiques i aconseguim resoldre l’atzucac, aconseguim un segon efecte igualment important. L’èxit de la resolució actua com a “avís per a navegants” i estableix quines són les línies vermelles que la organització no tornarà a acceptar qui ningú traspassi. Quan assolim la resolució del conflicte, tot i les ferides que hagi pogut deixar, aquest efecte dissuasiu actua també com element enfortidor.

Des del cooperativisme ho tenim clar. El nostre model, basat en la democràcia empresarial i en la decisió dels socis, ens obliga a resoldre els possibles conflictes des d’aquests paràmetres. Les cooperatives de la Sectorial d’Iniciativa Social de la nostra Federació aposten des de de sempre per la defensa de la proposta cooperativa i la pertinença al tercer sector social de Catalunya, dos fets indissociables en la nostra actuació. Per això estan presents a totes les entitats federatives del sector i com a Federació vam participar en la creació, els anys 1997 i 2003, de les dues entitats de tercer nivell que de manera transversal representen al tercer sector social.


Tanquem aquests dies un curs intens amb la voluntat de tornar amb forces renovades per afrontar uns mesos claus pel futur del nostre sector. I ho farem amb propostes constructives, innovadores i integradores. Bon estiu a tothom!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada