Més de dos centenars de persones han participat aquest divendres en la primera edició del 'Social Lab: Comunicar per Existir', al Palau Macaya de la Fundació "La Caixa". L'èxit de la jornada l'única al sector que imbrica l'acció social amb la comunicació, va ser concloure que no només les entitats han de comunicar per existir, sinó també per transformar la societat.
"En un context de crisi social i democràtica és més important que mai que dotem les entitats d'eines perquè comuniquin millor la seva tasca a la ciutadania", ha arrencat en la inauguració l'editor del Social.cat, Joan Camp, en una sala d'actes plena per a l'ocasió. També el secretari d’Afers Socials i Famílies, Francesc Iglesies, ha recordat que "la comunicació ha d'estar al cor de l'estratègia de les entitats", una afirmació que el director general de Mitjans de Comunicació, Jordi del Río, ha recalcat.
Després, Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector; Sònia Fuertes, presidenta d'Entitats Catalanes d’Acció Social; i Joan Segarra, president de La Confederació, en nom de tres de les principals federacions aglutinadores de l'acció social a Catalunya, han debatut sobre les necessitats comunicatives de les entitats.
La periodista Ruth Gumbau ha moderat la conferència, en què els tres ponents han intentat resoldre si els temes socials interessen a la ciutadania i si els mitjans prioritzen aquestes informacions, com ha apuntat Segarra. "L'essencial és saber què vols dir", ha afirmat Alsina. I Fuertes l'ha complementat i ha afirmat que "per transmetre els valors de les entitats s'han de comunicar". "I comunicar transformant!", ha asseverat.
Els testimonis, la clau per comunicar
Després, s'ha organitzat un diàleg obert amb periodistes, en què les entitats han pogut preguntar de quina manera podrien comunicar millor la seva tasca perquè els mitjans se'n facin ressò. La importància dels testimonis, saber comunicar les dades dels informes, aprendre a anticipar-se i a coordinar-se entre entitats per ajudar els mitjans a organitzar-se i aconseguir trobar l'escletxa en la vertiginosa agenda de l'actualitat han estat algunes de les observacions que els periodistes han fet per millorar aquesta tasca.
En aquesta xerrada hi han participat Albert Segura, director i presentador del programa Solidaris de Catalunya Ràdio; Teresa Dalmau, sotscap de societat de TV3; Elisenda Rosanas, redactora de societat de l’Agència Catalana de Notícies; i Sònia Pau, periodista d'El Punt Avui.
La importància de saber-se a explicar
A mig matí, un cop els participants han fet una pausa, amb esmorzar a càrrec de la Fundació Futur, s'han impartit els quatre tallers de forma simultània. Així, Anna Aurich, directora de l'agència de comunicació Cosmica, ha donat deu idees per comunicar amb poc pressupost, mentre el periodista i professor de la UAB David Vidal s'ha centrat en ajudar a crear històries que connectin amb la ciutadania.
També Pablo Zareceansky, de la productora Quepo, ha ensenyat com la comunicació audiovisual juga un paper imprescindible en la nostra societat estarà i, finalment, Marta Pulgar Padia, de la Fundació Arrels, ha donat claus per dominar les xarxes socials.
La justícia i la cura dels altres, els dos grans valors de les entitats
La jornada ha acabat amb una conferència magistral sobre filosofia i activisme, en què la reconeguda filòsofa Victòria Camps, que té més d'una desena de llibres publicats, el darrer Elogio de la duda (Arpa Editores, 2016), ha reflexoinat sobre com impulsar l'ètica en l'acció social i com construir ponts amb la ciutadania.
En la conferència també hi ha participat la periodista Marina Force, que ha aterrat els conceptes desenvolupats per la filòsofa al dia a dia de les entitats. "De vosaltres, les entitats socials, he après l'empatia, la solidaritat, la cura de l'altre i la sensibilitat", ha conclòs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada