dimarts, 15 de setembre del 2020

Governança democràtica: element clau i repte organitzatiu al servei de les persones

 

Què volem dir quan parlem de governança democràtica? El concepte reuneix dos elements que és important definir: la governança, és a dir, la manera en què es desenvolupa el govern d'una organització o entitat, i la democràcia, que indica que les persones exerceixen la capacitat de decidir dins de el govern de la seva organització. Nosaltres plantegem la governança democràtica des de la persona, en tant que la veu de cada membre de la organització és important, es fa sentir i participa en els processos de presa de decisions.

La governança democràtica és un dels trets característics i definitoris de l’economia social i, alhora, ha de ser un dels elements diferencials respecte a l’economia capitalista. L’empresa convencional no acostuma a incorporar de manera real la participació dels seus membres en les decisions en el seu funcionament i organització, i si ho fa, sovint és de manera superficial, seguint més criteris de màrqueting (de whashing, que dirien algunes) que no per convenciment. En el cas de l’Economia Social no és així. Les entitats que creiem i defensem aquest model econòmic estem obligades a governar-nos democràticament per coherència amb els valors que expressem i com a reflex de la societat que volem i defensem.

Per tant, tal com definíem en la Guia per impulsar la Governança Democràtica a les organitzacions del Tercer Sector publicada l’any 2018, la governança democràtica és el marc de govern de l’organització que incorpora les veus dels diferents grups d’interès i que es manifesta a través d’un conjunt d’actituds, normes, processos sistematitzats i pràctiques que faciliten i expressen l’apoderament i la participació real de les persones en totes les dimensions.

Així doncs, quan parlem de Governança Democràtica al Tercer Sector Social, estem parlant de generar els mecanismes necessaris per fer partícips dels processos de presa de decisions a les diferents veus que conformen les entitats: les persones usuàries, les famílies, les professionals, les sòcies, les juntes directives, els patronats o els consells rectors, entre d’altres. Cadascú des del seu propi rol i funció, però possibilitant la construcció de lideratges col·lectius i compartits, amb el què això representa de coresponsabilitat i, evidentment, amb riscos i alegries també compartides.

Les associacions, cooperatives d’iniciativa social i fundacions que conformen el Tercer Sector Social són plurals i diverses, però tenen com a tret distintiu el compromís cap a models de gestió en els quals les persones són al centre. I és en aquest marc que  la participació interna de tots els col·lectius involucrats i la governança democràtica esdevenen un element clau alhora que un repte organitzatiu.

La Governança democràtica pren diferents formes i s’expressa de diferents maneres en funció de cada organització, però són moltes les pràctiques que mostren i demostren el compromís del Tercer Sector Social amb la Governança Democràtica

Des de l’any 2017, i a través del Programa de foment de la governança democràtica al Tercer Sector Social de Catalunya impulsat per La Confederació amb el suport de la Direcció General d’Economia Social, Tercer Sector i cooperatives, hem acompanyat a 14 entitats socials en aquesta matèria – associacions, fundacions i cooperatives d’iniciativa social - i més de 120 persones han participat en els tallers que hem realitat arreu del territori.

Igualment, a través dels Premis La Confederació, hem reconegut i premiat experiències concretes que ja s’estan realitzant des del sector i que consoliden la governança democràtica com una manera pròpia de fer i d’organitzar-se. Per recordar algunes de les experiències guanyadores, i només com a exemples, destacar la iniciativa de la Fundació Salut Alta de construcció d’una nou centre obert a Badalona, amb la participació de més de 100 persones en el disseny del projecte i involucrant des de l’inici als joves destinataris del recurs; o la implantació d’un nou model organitzatiu promogut per l’Associació Alba, més flexible i basat en l’autogestió dels equips, fomentant la participació de les persones usuàries i dels professionals en les decisions sobre el futur de l’entitat; o la iniciativa de co-gestió del Servei d’Assistència Personal d’ECOM, amb un impacte real en la participació, autonomia i capacitat de decisió de les persones amb discapacitat en la mateixa gestió del servei.

Per arribar a la governança democràtica real cal passar sempre per l'estadi previ de la participació. Per això, parlem de la participació com el pas necessari. Participar és l'acte a través del qual algú pren part d'alguna cosa. De la participació a la decisió. Decidir és prendre realment part en la presa d'acords de forma activa, ajudant a construir la realitat, el futur propi i el de l'entitat. L'acció de decidir pot ser entesa com un vector que va prenent força i transcendència. Aquest és el pas definitiu que ens permet parlar de governança democràtica i és per a nosaltres, la innovació real en aquesta matèria.

Des de La Confederació estem convençuts que, a més del sense afany de lucre com a tret definitori, aprofundir en la governança democràtica ens reforça com a Tercer Sector Social: facilita l’aportació de valor de totes les persones i crea entorns de treball potents al servei de la missió i dels valors de les organitzacions; contribueix a la definició col·laborativa els serveis, adequant-los a les demandes i expectatives de les persones implicades; promou dinàmiques de col·laboració i cooperació; assegura una millor comprensió de l’entorn i de la realitat, tant de l’entitat com del context on s’insereix; i, entre d’altres, potencia el treball en xarxa per multiplicar els impactes positius de l’acció.

La governança democràtica és doncs un repte i una oportunitat. Un repte perquè cal sistematitzar i aprofundir en les pràctiques que representa, i una oportunitat perquè ens singularitza respecte altres models empresarials


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada